MENU

News

PARA - recenze CD “1234”

20.10.2001

"V hlave mám pocit masového vraha, keï si líhaš ku mne nahá…" (skl. "Otec")
Ej, moja PARAnoja…!

Pøidat k regulérnímu 2. albu slovenské hip hop crossover pop rockové partičky PARA jako bonus jejich devìt starších skladeb ve formátu mp3 a navrch pøihodit pìt klipù byl nápad vskutku skvìlý, ale v konečném dùsledku se mùže jednat o zbraň dvojsečnou. Ne každému totiž musí vyhovovat částečná stylová promìna skupiny – a že je to místy skok citelný. Ovšem úplnì se vymanit z pohodových a vdìčných funky chapadel se kapele prozatím nepodaøilo; jen na ska už mohou fanoušci vzpomínat.

Nejprve tedy co je na albu zajímavé, zábavné či sympatické. Potìšil mì jasný protirasistický a protifašistický postoj Pary, který ale spíš než z textù či hudby lze 'vyčíst' z bookletu a obalu CD. Logo s panáčkem házejícím hákový køíž do koše a fotky pouličního násilí, jemuž pøíslušník v zelené košili a s červenými výložkami pøihlíží se založenýma rukama, opravdu nejsou častými doprovodnými atributy nahrávek českých a slovenských kapel, vydávajících u velkých firem. V dobrém taky Paøe jen tak nezapomenu refrén funky "Otec" "V hlave mám pocit masového vraha, keï si líhaš ku mne nahá a preč ma to ahá…", kterej se UMÍ v hlavì zahnízdit! Ale co já mám s masovými vrahy?! Fajn je i rap popík "Nikdy" či dechy dùraznì podpoøená úderná "Veľká diera". Logickou vzpomínkou na šest let vzdálené punkové začátky Pary, pro níž už jsou dnes samply a programování samozøejmostí, je ani ne minutový, rychlý a na konzumní rádiový pop útočící song "Punk". A co si lze pøedstavit za 'dìjem' následující funky instrumentálky? To, jak "Ona a ona"…

Ovšem jsou i vìci, které mì na CD nebaví, či mrzí. Místy zpìvák Lasky zpívá dost nesrozumitelnì (napø. crossover "Brutálna zostava"), ale jeho 'lehkou' vadu øeči za zas tak velký mínus nepovažuju. Kolik svìtových hvìzd milujem' právì PROTO?! Spíš je škoda, že zpìvačce, která se blejskla v klípku "Guantanamera", nedali víc prostoru, než sem tam nìjaké to "áááááá" v pozadí; výjimkou je snad jen vyčítavý dívčí rap-part v dechy vylepšené "Spolu" (první singl alba) a lehounký, minutový úvod pozdìji dost dùrazné skladby "Útek z raja". Za jiných okolností by kapela zasloužila i pochvalu za song "Mňa kedys' zvádzal svet" se slovy známého slovenského básníka Pavola Országa Hviezdoslava. Bohužel, právì tenhle kousek se po hudební stránce na album moc nehodí, resp. zpìvákùv výraz v nìm je 'odjinud'. Škoda, právì tady se asi nejvíc našel.

A ještì zpátky ke zdaøilé a adekvátní multimediální části CD. Ta vedle nahrávek v mp3 a klipù obsahuje i kupu fotek Pary z koncertù, celkem podrobné bio bandu, texty (ty jsou ale i v bookletu) a profily jednotlivých členù. Zvl᚝ fanynky asi vezmou zavdìk i výškou či váhou muzikantù, jejich koníčky či oblíbeným jídlem a pitím. Graficky velmi slušnì zpracované materiály svìdčí buï o tom, že band mìl na výrobu CD-ROMu dost penìz (o čemž pochybuji), nebo že si na nìm nìkdo pro vìc zapálený máknul skoro zadax, leč s nadšením a chutí. Se stejným elánem, s jakým se dnes kapela opírá do svý muziky.

Loni byla PARA za svùj debut "Veci začnú fungova" u malé, nezávislé firmy ve Slovenských Grammy nominována na objev roku, za videoklip a produkci alba. Nepobrala sice nic, ale rok nato s Warnery v zádech a zdaøilým albem č. 2 v kapse by zabodovat mohla. Hodnì štìstí, pánové!

PARA: "1234"
Warner Music Slovakia/ Warner Music CR, 2001,
čas: 46:26 min.